September 15, 2009

Tudung?...

Isu nie bukan lah baru lgi kt Malaysia. Tapi sekarang nie makin menjadi-jadi.Aku sebenarnya hairan dan terkilan, apabila melihatkan mereka yang sebangsa dan seagama dengan aku yang semakin hari-semakin hanyut dalam dilema kemodenan yang dibawa oleh anasir-ansir barat.Ketara apabila kita lihat perempuan2 berpakaian kt luar sane tu.

Agaknye kalau orang kate pemakaian yang menutup aurat dan tak menampakkan susuk tubuh badan nie outdated.

Betul ke statement tu?...

Aku rase cara pemakaian sedemikian macam orang yang tk cukup duit je. Satu lagi memang nk tayang2 kat orang ramai. Perempuan terutamanya...bukan niat nk mengutuk tapi hakikat pada zaman sekarang.Kita boleh lihat kt mane2 jer. Macam2 style ade. Ade yang kadang2 tu smpai nak tunjuk semua kt orang.Betul ke tu?...

Tujuan aku tulis kt cni adalah berdasarkan statement yang aku bace dalam NST semalam.Yang mane sekolah yang berasaskan bahasa Belanda di Brussels mengharamkan pemakaian tudung ke sekolah.

Kes ini dulu pernah menjadi kontroversi di dunia. Dimana negara ini sering mendiskriminasi umat Islam disana.
Tapi sedarkah kita yang keistimewaan kita yang dilahirkan di Malaysia ini?...
Aku ade seorang rakan yang belajar kt France.Die terpakse mencari alternatif lain bagi menutup kepala bagi menggantikan tudung...
Tapi kite kt sini senang jer...Tak yah nk takut ngan sape2...
Tk perlu nk bersusah payah nk menegakkan kebenaran.
Malah cara pemakaian kita plak terdedah sana terdedah sini.Lepas tu mula la banyak kes2 rogol la,raba la dan banyak lagi la...Lepas tu start la nk salahkan lelaki.

gmbar nie aku jumpe mse search kt google images...

Tapi sedar tk kita yang semua tu berpunca dari mereka2 yang tk reti nk menjaga diri sendiri.Asyik nk tunjuk semua kt orang. Biase la lelaki klau dah tunjuk tu bukan main lagi la...Pengalaman sebab aku pn lelaki jgk...hahaha...

Skarang nie ape nk jadi dengan remaja kita zaman sekarang nie?...Adakah negara kita dah bertukar ke arah Islam sekular?...

Adakah kita nk tunggu sampai kita terpaksa buat demonstrasi pasal pemakaian bru kita nk sedar?...

Tepuk dada tanya lah selera...
Jangan sampai nasi dah jadi bubur baru kite nak menyesal...
time tu tkde ape yang boleh menyelamatkan kita dh.....

9 comments:

Sweet_Lolita said...

truk gler minah ni..memalukan owg y pkai tdung cm ak ni je..ishh..

MX said...

memang la memalukan....
tpi klau pakai tudung acting lebih teruk dri minah nie...
agk2 mcm mane ek?...
hmmm....

paraxixth said...

ade yng lagi teruk bukan?

MX said...

ade...
tpi klau mcm tu baik tk pyh pakai trus...
nie bukan tkat menyndir...
tk sdar ke diorang yg org islam kt luar sne lgi truk klau nk b'pakaian b'bnding kt m'sia nie...
hmmm...

appleCuBbyz said...

.. betul2..skunk nih, ramai ygpakai tudng hanya lah kerana fesyen! yeke??? ntahla~

balqissy said...

bukan setakat tudung yang kita kena tekankan, tapi aurat. full. sebab,kadang2 tudung jadi trend. ingatan utk diri sendiri juga ni -_-

MX said...

applecubbyz-mmg skrang tudung dh dijadikan fesyen...kt luar tu kite boleh tgk..mcm2 style care pemakaian tudung ade...agknye kite dh tk phm konsep tudung tu sendiri tu sebenarnye...

balqissy-betul tu...aurat la yg mrangkumi smua...ingatan untk diri aku jgk...=)

nosebleeding said...

adakah negara kita ini bergerak ke arah Islam sekular?

bro, wake up dude.

secara silent, satumalaysia memang islam sekular. itu berdasarkan pembacaan aku 6 tahun lalu. sekarang aku sudah kurang rajin membaca. tak tahu lah kalau kot-kot satu malaysia sudah ke arah islam hakiki sekarang.

MX said...

nosebleeding-thanx for da info..

tpi bukan smua lgi negeri2 di malaysia yg b'grak ke arah islam sekular...
umah aku kt kelantan...nmpak dgn jelascbudaya keislaman diamalkn kt sne...
care berpakaian....
even bulan pose kfc ke ,mc'd ke smue diarahkan untuk bkk pkl 3 ptg...bile msuk je waktu solat...
azan keliling...surau sane sini...
semayang jumaat je...
jln mcm nk lengang...tpi bukan la nk kate smue...ade jgk la yg sngkut2 tu..hehehe...

bila aku study je kt kl..
smue mmg susah nk nmpak sme...bru nmpk yang kite kearah islam sekularisme..mungkin ini ptt dinilai smula dri segi pentadbiran negeri itu sendiri...

mungkin yg tu smua kene di kaji blk...