February 14, 2010

Ape dah nak jadi??!!!

Saban hari kite membincangkan tentang isu semasa...setiap hari ade sahaja berita yang melibatkan tingkah laku remaja...semalam, menjelang 14 februari tarikh yang dikatakan "keramat" bagi pasangan kekasih...betul ke semua tu?...
tanpa kita sedari...semakin hari kite semakin hanyut dalam arus kemodenan...arus yang dibawa oleh orang-orang barat...dengan harapan untuk kite setanding dengan mereka...tapi sedarkah kite bahawa walau sehebat mana pun kita...mereka tetap memandang kite sebagai manusia dari dunia ketiga....
tadi...aku lihat news@tv3...berita yang agak menyakitkan mata, hati dan perasaan sebagai seorang manusia...tajuk berita seorang bayi ditemui di dalm tong samsh dan keasn terbakar...kakinya terpisah dari badan....bagaimana perasaan seorang manusia yang beperangai binatang...apakah perasaan ibunya?...disebabkan malu?...tapi apakah sebabnya apabila kita setelah kita melakukan sesuatu...tidakkah kita sedar akan perbuatan itu sebelum kita lakukannya?...zalim....

berita selanjutnya....klik link ini....

menjelang 14hb februari semalam...satu operasi mencegah maksiat telah dijalankan...turut dimuatkan dalam news@tv3...seramai 22 pasangan telah ditangkap khalwat...dengan niat untuk menyambut "hari valentine" bersama kekasih...diberitakan sehingga ada yang sanggup berlakon pengsan semata-mata emngelakkan dari dicekup pihak berkuasa...
hah...macam-macam ragam apabila melakukan kesalahan...aku tak faham...mengapa ada perempuan yang sanggup menyerahkan segala-galanya kepada orang yang dianggap kekasihnya?...sehingga sanggup menyerahkan tubuh mereka...
dan hasilnya...ramailah anak luar nikah yang dilahirkan...sebagai contoh artikel yang ditulis dalam harian metro...satu kempen yang telah dilancarkan...secara senyap2 oleh para pelajar perempuan IPT...di beritakan di ibu negara...Bodoh...itu sahaja yang aku boleh ungkapkan....

ape-ape pun...korang boleh pikir sendiri...baik buruk...masing-masing ade otak....tambah-tambah dah masuk IPT takkan tak boleh nak pikir...aku tau masing-masing bila dah masuk IPT..ibubapa pun jauh...so...anak2 berubah...aku sebagai penuntut IPT pun perasan...tambah2 perempuan...jelas dan ketara...mula-mula masuk IPT tambah2 kat KL semua bertudung...nak bertegur ngan laki pun malu...tapi bila dah masuk sem 2....everythings change...kadang aku tengok diorang ni bukanlah dari keluarga yang berada...kadang2 tu datang dari kampung je...tapi sebab duduk KL la katekan...so life pun kena tukar jadi barat la sket...

perlu ke kita tiru gaya hidup orang barat?...PERLU KE?????.....

2 comments:

iman said...

yg psl kempen tu,agk ny dorg dh mereng kot..ad gk eh yg ikt?xphm..hmm

MX said...

iman- btol2...mmg tak pahm....

diorang tk pkir mase depan kot...

hmmmm.....