April 29, 2010

Ada apa dengan Teh o' Ais?...


Kali ni aku nak tulis pasal Teh O' Ais...Sebab apa?...Sebab aku nak tahu...Asal harga teh o' ais ni selalu kita jumpa RM1.20...
Macam isu ni besar je kan?...Hahaha...Sebenarnya macam ni...Aku ni boleh kata selalu makan kat luar...So...Selalu la order air teh o' ais...Korang pun tahu...Selalu kita kat kedai, selalu diorang akan bancuh teh menggunakan serbuk yang sama...Kira dapat la dalam 5,6 gelas sekali bancuh serbuk teh...Dan kalau tengok balik kat kedai...Serbuk tu dalam 5,6 ringgit je...Kalau tak pun murah dari tu...Dan tak la semahal milo...Betul tak?...

Lepas bancuh...Gula dalam segelas teh pun guna sesudu je...aku tahu...Gula ni pernah naik tak turun-turun...Tapi kalau ikutkan sekilo gula berapa ringgit?...Rasanya dalam RM1.50...Jadi harga jualan segelas air teh o' ais dah macam harga sekilo gula...Murah ke mahal?...

Kalau letak satu uncang dalam teh boleh la diterima lagi...Tapi kalau sekadar bancuh serbuk yang sama 5,6 kali ape cite?...Tapi tu la lumrah yang kita hadapi tiap-tiap hari...nasib baik kat kampus aku RM1.20...Aku pernah jugak jumpa sampai RM1.50...Fuyoooo...ni lagi hebat la...Aku rasa teh yang digunakan import kot...Direct dari negara India...Mungkin?...

Jadi korang rasa tak ape yang aku rasa?...Nak tak kita buat referendum bagi kat menteri?...Hahaha...Hanya kerana segelas Teh o' Ais?...


p/s: gambar kat atas tu aku search je kt google..

2 comments:

cawan merah said...

sekarang dah boikot teh o ais ke teh o panas ke suam ke kat kedai.

sebab air teh/milo/nescafe bleh buat sendiri.
=)

MX said...

cawan merah-

sampai boikot?..hehehe...

mesti minum air suam je kat kedai nie...

=p