May 13, 2010

Masih ingat kita akan peristiwa 13 Mei 1969?

13 Mei !

Korang tentu ingat tarikh ni...Yang mana merupakan tarikh berdarah dalam sejarah pembentukan negara kita...Kalau kita imbas balik sejarah...Peristiwa nie memang betul-betul memberi kesan terhadap isu perkauman dalam negara kita...Tapi masih ramai ke yang ingat akan peristiwa ini?...Aku rasa tak...Sebab aku sendiri lahir 20 tahun lepas peristiwa tu...Jadi aku rasa ramai yang tak sempat merasai keadaan ketika itu...Dan kita juga tahu akan peristiwa tu daripada orang-orang lama..Malaah daripada ensiklopedia sejarah...dan juga ketika mata pelajaran sejarah di sekolah...Kat entry kali ni aku try untuk cerita seraba sedikit tentang Tragedi Berdarah 13 MEI 1969...

Kalau korang tahu...Tragedi 13 Mei ni terjadi disebabkan pergaduhan diantara 2 kaum utama di Malaysia...Iaitu Cina dan Melayu...Pegaduhan tercetus disebabkan pilihanraya umum tahun 1969...Isu perkauman timbul dalam pilihan raya pada ketika itu bagi menarik undi...Disebabkan itu pergaduhan tercetus ekoran dari soal perkauman yang telah ditimbulkan...

Aku nak tulis panjang-panjang pun aku takut tersalah fakta...So...kat sini aku tinggalkan link untuk korang baca dengan lebih mendalam tentang tragedi 13 Mei...


Kat bawah ni jugak aku cuba cari gambargambar yang berkaitan dengan peristiwa 13 Mei 1969...










Gambar-gambar ni diambil daripada Google...dan juga Wikipedia...

4 comments:

nabilah_2908 said...

hrumm/...peristiwa yg menyedihkan...

semoga takkan berlaku lagi perkara ni.. ;)

jom ke APA KATA HATI pulak,
ALAHAI VIVA BIRU

Razis said...

harap peristiwa ini takkan berulang lagi

MX said...

nabilah_2908-

diharapkan macam tu...

sama-sama kita doakan...

MX said...

Razis-

diharapkan begitu...

insyaallah..