July 29, 2010

Sambutan Hari Pahlawan...Ada Aku Kisah?...

Berapa ramai diantara kita yang tahu bila Hari Pahlawan disambut?...Kebiasaannya kalau Hari Kemerdekaan negara kita kenal sebab kita selalu menyambutnya...Tetapi kalau Hari Pahlawan yang disambut pasa 31 Julai setiap tahun aku rasa tak ramai yang tahu bila tarikh sebenar sambutannya...Aku suka tengok cerita-cerita perang macam Leftenan Adnan...ataupun Bukit Kepong yang dahulunya memberi satu impak dalam diri aku tentang perjuangan Pahlawan-pahlawan kita yang memperjuangkan kemerdekaan kita pada masa itu...Tapi pernah tak generasi zaman sekarang sedar akan hal itu?...


Kebiasaanya kalau Sambutan Hari Kemerdekaan akan diadakan konsert-konsert atau nyanyian...Jarang pula kita dengar akan sambutan mengenang jasa-jasa pahlawan kita zaman sebelum kemerdekaan...Kalau ada pun akan dihadiri oleh mereka-mereka yang sudah berumur...Remaja atau pun perintis zaman akan datang...Tak nampak pun di majlis-majlis...


Tapi bila tengok dekat konsert-konsert...Ramai yang  berhibur tanpa memikirkan batasan pergaulan..Tu yang kita nampak pada zaman sekarang...


Cuba kita bayangkan kalau kita berada di zaman penjajahan seperti dulu..Agak-agak korang banyak tak kes-kes buang bayi?...Banyak tak kes-kes rogol?...Aku rasa semua benda tu takkan berlaku...Sebab kita susah...Sekarang kita senang...Semau yang kita nak...kita dapat...Tapi tak sama seperti mereka pada zaman dahulu...Jadi mereka-mereka yang bergelar pahlawan ni la yang memberikan kesenangan pada kita...Tapi kita ada ingat tak kat semua tu?...

2 comments:

mida said...

betul anak muder skunk perlu di beri kesedaran ttg...
kemerdekaan n perjuangan pejuang2 terdahulu bukan taw nak nikmati tapi ta taw nak hargai..
mesti rmai yg sedih jika tgok ank muder skunk tak rety na hrgai pjuang2 yg berjuang sehinnga ke titisan darah yg terakhir tuk kebebasan yg kiter kecapi skunk..

MX said...

mida-

btol tu...
kadang pejuang-pejuang zaman dulu yang masih ada oun tak di bela nasib mereka...
diorang macam tak ada jasa...
tadi aku tengok dalam tv...bekas tentera...hidup dengan sumber air dari bukit...tanpa sumber elektrik...kesian...nasib tak terbela...walaupun dulu dia merupakan pejuang yang berjuang untuk keamanan zaman kini...