July 23, 2010

[Tombstoning Stunts] Hobi yang boleh membunuh

Apabila seseorang tu ada hobi...Korang tengok la sendiri hobi yang boleh dikatakan agak gila untuk seseorang...Penerjun ynag tidak dikenali indentitinya melakukan terjunan maut dari tebing setinggi 100 kaki dari paras laut tanpa menggunakan sebarang peralatan keselamatan....

Mamat ni ambik masa selama 2.5 saat sebelum jatuh ke dalam laut yang kedalamannya sedalam 20 kaki...Memang dalam...Jurugambar Alastair Sopp yang mengambil gambar ni secara sequence sebanyak 11 imej...Dia pun kata yang dia tak percaya yang mamat ni akan lakukan penerjunan yang dianggap membunuh ni...Dia juga tengok yang mamat ni check kedalaman air laut, cuaca dan juga arus air laun sebelum terjun ke dalam laut...




Kematian-kematian yang  diakibatkan oleh hobi yang boleh dikatakan gila ni:
  • Stephen Royston , 24 yang melakukan terjunan 100kaki (35meter) ke dalam air di Kit Hall, Cornwall (2003)
  • Sam Boyd, 16, terjunan ke dalam laut sebelum di hanyutkan arus di Minehead Harbour di Sommerset (August 2007)
  • Delwyn Jones, 46, bapa kepada 6 orang anak terbunuh ketika melakukan terjunan setinggi 30 kaki (9.1meter) pada arus rendah di Torbay, Devon (June 2007)
  • Steven Andrews patah leher dan lumpuh seumur hidup apabila melakukan terjunan setinggi 20 kaki di Whitsand Bay (May 2008)
Tengok kepada rekod kematian ni semua...Memang terjunan maut...Tapi disebabkan kegilaan mamat ni dia sanggup melakukan terjunan untuk capai kepuasan dalam hobi...Kalau aku kata gila pun ok jugak kan?...=)

6 comments:

khalidahmacambaguss~O_o said...

saye pun ada hobi gila...dan mungkin boleh membawa maut....hobi korek idung guna sudu....hmmm...bahaya tuh!

zairie said...

giler la tinggi

my recent post:
SPONGEBOB PUN ADA SPONGEPEDIA??

MX said...

khalidah-

itu memang membunuh...
agak2 idung anda dah same tak macam dalam cte kong tu?...
hehehehe...

MX said...

zairie-

memang tinggi...
35 meter tu...
ada brani nak cuba?...

nughul said...

bapak laa..baik terjun dlm k0lam renang..agy best..selamat

MX said...

nughul-

tu la...
tpi yang ni mencabar sket...
try la...
hehehe...