August 26, 2010

Banyak orang banyak ragam | Situasi orang Melayu zaman sekarang

Macam yang korang tahu...Tiap-tiap petang aku jual soya sambil-sambil nak tolong mak aku dapat jugak duit poket. Aku pernah juga cerita pasal soya ni. Kalau nak tahu lagi pasal khasiat soya ni boleh refer entry aku sebelum ni mengenai khasiat air soya . Jadi sepanjang tempoh aku menjual ni ada dua situasi yang aku nak tanya korang. Sebab kedua-dua situasi ni memberi aku banyak persoalan dalam fikiran aku.

Situasi Pertama
Ada sebuah kereta berhenti depan tempat aku menjual soya tu. Sebuah kereta Wira. Dalam tu ada 3 orang. Dua lelaki dan seorang perempuan. Aku pasti yang diorang ni semua orang Melayu. Sebab bila tengok riak wajah orang Melayu ni tentu kita kenal. Bukan nya kita tak kenal yang diorang ni orang Melayu. Bila dah Melayu, mesti kita boleh kata yang mereka ni Islam. 

Masa tu baru 6.30 petang. Aku nampak diorang selamba je makan dalam kereta. Walaupun aku rasa kat situ ramai jugak orang. Lepas tu ada seorang perempuan dalam kereta tu. Seorang lelaki dalam kereta tu selamba je cium perempuan tu. Walaupun kita tahu sekarang ni bukan puasa. Masih ada lagi golongan-golongan yang macam ni. Ke dah nak jadi macam Saller Gregor Samsa?

Situasi Kedua
Ada seorang budak perempuan ni. Budak sekolah rendah dalam darjah 4 atau 5. Datang dekat gerai aku menjual. Datang ke kedai aku naik basikal. Dalam bakul basikal budak ni aku tahu yang budak ni menjual air soya jugak. Sebab dalam bakul tu penuh dengan air soya. Dialog antara aku dengan dia:

Budak : Abang, jual air soya jugak?
Aku : A'a.
Budak : Abang, nak mintak duit. Mintak sedekah.
Aku : Sedekah? Untuk ape?
Budak : Nak beli makanan  berbuka puasa.
Aku : ???

Aku sebenarnya konfius. Budak ni menjual tetapi mintak sedekah. Macam mana tu? Aku pun keluarkan RM 1, pastu bagi kat budak tu. Pastu budak tu terus pergi dari situ. Jadi sekarang ni aku terfikir, sebab apa budak tu sanggup mintak duit orang? Sedangkan dia tu berniaga juga? Adakah sebab dia ni budak? Aku cukup konfius.

Dalam bulan puasapuasa ni macam-macam benda boleh berlaku. Tapi dua situasi ni aku rasa cukup jelas memberi pandangan terhadap orang kita zaman sekarang. Sudah tak rasa malu lagi. Walaupun kita tahu sekarang ni bulan Ramadan. Jadi apa nak jadi dengan orang kita sekarang ye?

2 comments:

diana said...

orang melayu dah tak ade
ape2 sekarang..!

MX said...

@diana

maksudnye macamane tu?...
kurang faham sket...
=)