August 24, 2010

Minuman berlabel buah-buahan mengandungi alkohol

Dalam bulan Ramadan ni macam-macam cara yang kita jumpa digunakan untuk menipu umat Islam. Yang terbaru berlaku di Pulau Pinang apabila Persatuan Pengguna Pulau Pinang, CAP, menggesa agar kerajaan mengharamkan sejenis minuman ringan yang beralkohol yang menggunakan label buah-buahan.


Presiden CAP S.M. Mohamed Idris menyatakan bahawa minuman ringan itu didapati mengandungi alkohl sehingga 5.5 peratus dan dijual secara meluas di pasar raya da kedai 24 jam dan bebas dibeli oleh remaja dan kanak-kanak. Minuman yang dijual dalam boltol dan tin yang berwarna-warni dengan tujuan untuk menarik perhatian golongan muda terutama kanank-kanak sedangkan kandungan alkohol 5.5 peratus itu adalah tinggi dan tidak wajar di jual kepada kanak-kanak.

Maklumat mengenai kandungan alkohol dalam minuman itu dicetak dengan kecil dan sukar dibaca membuatkan pengguna menyangka ia adalah minuman ringan berperisa buah-buahan.

Macam-macam sekarang ni. Banyak yang kita kena berhati-hati. Dulu aku pernah tulis entry pasal baju made in Israel yang dijual di Malaysia. Lepas tu aku juga ada tulis pasal kurma made in Israel. Ni pula timbul kes macam ni. Jadi kita sebagai pengguna kena sangat berhati-hati. Sebab bila-bila masa je kena tipu.

12 comments:

nabilah abd rahman said...

betul..sebagai pengguna,kena ambil tau perkembabgan terkini...sekarang,banyak yg halal tiba2 jd x halal..

Faiz said...

bahaya betul sekarang ni..mcm2 leh buat..hmmmm
p/s:thanks komen kt blog..setiap komen anda dihargai..=)
**HIT MY LATEST UPDATE HERE**

MX said...

@nabilah abd rahman

stuju dengan pendapat tu...
dah banyak sangat kes-kes cmni...
antara sedar atau tak je...

MX said...

@Faiz

betul tu...
memang bahaya...
sebab tu kita sebagai pengguna kena berhati-hati...
=)

~~Ciklinn~~ said...

hishh takula camni....udahla anak2 akk tu kalu gi mana2 suka2 jer ambil air... takut rasanya..

MX said...

@ciklinn

betul tu kak...
sekarang ni kena hati-hati...
kalau tak alamtnye tertipu la...
huhuhu

Aus MeLankoLik said...

macam2 hal la , tapi aku suka sm mohamed idris ni , die slalu dedahkan bnde2 ni

iddinm said...

bahaya tu...kena hati2 ni...baca label sebelum beli..

Kancilbiru said...

betul..sekarang ni nak makan kena hati2. kalau nak kira sedap ja memang tak buleh ar..

MX said...

@aus melankolik

tu la...
macam2 hal...
bagus die ni...bagi info kat orang Islam...
baru kita tak mudah tertipu...
=)

MX said...

@iddinm

yup...
jangan mudah terpedaya...
sebab kita selalu jadi target untuk disesatkan...
=)

MX said...

@kancilbiru

stuju2..
jangan main telan je semua benda...
kena berhati-hati jugak...
=)