September 2, 2010

Ehemm..Ehemm.. Salah eja tu..

Petang-petang baru balik dari ronda-ronda. Singgah jenguk juga dekat Bazar Ramadan. Macam biasa la macam jenis makanan yang boleh. Kuih tu bermacam-macam la lagi. Tapi aku tak berminat sangat kuih-kuih ni. Sebab kadang-kadang tu bila dah beli, tak makan juga. Nafsu makan je kot yang kuat. Hehehe.

Apa yang aku perasan dekat Bazar Ramadan tadi adalah penggunaan bahasa yang tak berapa nak ikut suku kata yang betul. Ataupun ejaan yang betul. Banyak perkataan yang tak guna ejaan yang betul. Aku rasa tak patut juga la. Bahasa tu kan jiwa bangsa. Bila dah eja perkataan pun tak betul tak ke malu? Tambah-tambah pula bahasa Melayu yang kita gunakan. 

Antara contoh perkataan yang salah eja macam kat bawah ni:

Percit. Hahaha. Ini adalah salah ejaan untuk percik. Ayam percik. Tergelak juga aku tengok ejaan tu tadi.

Kelepek. Ok ni satu lagi perkataan yang membawa maksud lain. Maksud asalnya adalah kerepek. Tak ke jauh bezanya tu?

Jadi orang Melayu kita ni mengeja mengikut ejaan melalui percakapan je ke? Cakap lepas tu eja. Bukan eja lepas tu cakap? Patutnya perkara macam ni walaupun kecil sepatutnya kita take note la sebagai orang yang berbahasa Melayu kan dan juga bangsa Melayu. Betul tak?

8 comments:

bella said...

ceyh mengalahkan muallaf pulak ,.... eja la betol2 ... buat malu je ....

Aizat Shafiq said...

@bella

hehehe...
tu la pasal...
=)

Ery Farieha said...

percit?
huahuahua//

Aizat Shafiq said...

@ery farieha

ehemmm...ehemmm...
laen macam je tu?...
hehehe

Bit Zamri said...

muahahah~

kalau eja pun 'percit' mesti x sedap kan..???hahhaha~

aYaz said...

duhh..
malu aku kalo tgk salah eja camtu..
bkn eja dlm english pn..
huhu...

Aizat Shafiq said...

@bit zamri

hahahaha..
klakar plak kalau dengar kan..
=p

Aizat Shafiq said...

@ayaz

tu la...
sepatutnya tak boleh la salah...
bulan puase kot...
hehehehe...