September 27, 2010

Isu Tudung | Sama tapi tak serupa

Bila cakap pasal isu tudung ni sekarang dah macam style ade. Tak kira pin sane, pin sini. Kira macam style. Kalau pegi dekat pasar malam ke, macam-macam jenis nama pun ada. Tudung Ekin la. Macam-macam lagi la yang aku pun tak tahu sangat. Tapi sejauh mana pemakaian tudung yang betul? Ramai ke orang Islam pakai tudung dengan betul? 


Terkejut jugak bila aku dapat gambar ni daripada Facebook. Sebab ye la kan, sebelum aku pun tak perasan. Bila dah keluar gambar-gambar macam ni baru la aku perasan persamaan diantara keduanya. Ni lah yang dikatakan tak sama tapi serupa.


Kalau ikutkan etika kat atas ni lah pemakaian tudung yang sebenar. Kalau boleh ikut fungsi tudung yang sebenar. Tapi semua tu terpulang pada individu tu sendiri menilainya. Bak kata orang hendak seribu daya tak hendak seribu dalih. Betul tak?

6 comments:

nabilah said...

samelah...orang sekarang ni kebanyakan nampak macam pakai tudung semata-mata nak ikut trend la pulak...

Bit Zamri said...

hurmm...... =(

Aizat Shafiq said...

@nabilah

betul tu...
ramai yang ikut trend...tapi semua tu terpulang kepada diri sendiri...
betul tak?

Aizat Shafiq said...

@bit zamri

knape ye?...
=)

Ery Farieha said...

wuuu

ermm

adeh~

Aizat Shafiq said...

@ery farieha

macam2 bunyi tu...
hehehehe