September 7, 2010

Kegunaan PageRank | Tips SEO

Kegunaan Pagerank 

Selau bila orang bercakap pasal SEO ni ramai yang cakap bila pandai guna SEO ni senang nak tarik traffic yang tinggi ke blog. Senang nak dapat reader ramai. Aku setuju. Bila pandai bermain SEO cara kita tarik traffic ke blog adalah melalui search engine macam Google. Tapi senang ke kita nak gunakan SEO ni?

Macam yang korang tahu, aku baru bertukar dari domain apieceofaword.blogspot.com ke aizatshafiq.com. Dan bila berlakunya satu pertukaran domain untuk satu blog, banyak kesan-kesan pertukaran domain ni. Jadi antara faktor utama yang memainkan peranan untuk menggunakan SEO ni adalah Pagerank. Pagerank bagi blog seseorang akan menentukan kedudukan entry seseorang dalam Google Indexed Page. Aku dah buat pemerhatian untuk blog aku selama 2 minggu ni. PR aku masih lagi N/A. Maknanya Google masih lagi tak menaikkan PR aku sebab PR akan di update untuk satu tempoh dalam setahun. Boleh refer dekat page GooglePagerankUpdate.

Jadi dengan PR aku yang masih lagi N/A potensi aku tersenarai dalam page pertama dalam Google Indexed Page adalah sukar. Kalau dibandingkan dengan blog aku yang berdomainkan apieceofaword.blogspot.com dulu yang mempunyai PR 2. Time tu bila aku buat satu entry yang merupakan carian orang ramai. Secara tak langsung, traffic aku banyak yang berpunca dari Google. Jadi kat sini dah nampak perbezaan diantara dua PR. Semakin tinggi PR kita semakin tinggi potensi kita untuk tersenarai dalam Google Indexed Page. 

Nak tengok lebih jelas penggunaan PR ni korang boleh refer entry Tips Menarik Traffic menggunakan SEO sebelum ni. Jadi permulaan untuk bermain dengan SEO ni kita kena pastikan yang kita mempunyai PR yang telah pun diindexed oleh Google. Macam blog aku ni masih lagi tak available. Bermakna Google tak kenal sangat lagi blog aku ni. Sebab tu, aku susah nak mendapat traffic dari search engine. 

So, sekarang kita tahu yang PR memainkan peranan untuk berjaya menggunakan SEO. Nanti aku akan share lagi tips-tips pasal SEO ni ye. Kalau korang nak check PR untuk blog korang boleh klik dekat PRChecker.

11 comments:

nabilah said...

memang menunggu-nunggu bila google nak update pr..

hellboy said...

fucking blog dot com

gyahahahahahah!!
fucking seo
fucking traffic
gyahahahahaha!!
i hate dot com gyahahaha!!

DaHLia said...

pengalaman, nak buat entry dengan SEO, penat fikir, banyak sangat yang perlu diambil kira

Ezao' Edogawa said...

aku nk blaja lah mcm mana nk tukar domain ... kau pkai domain WORDPRESS KAN.? nmpk lebih best lahh kalau ada (.com) tu tanpa blogspot. ... can u teach.?

Aizat Shafiq said...

@nabilah

tu la...
Google update setahun sekali kot...
=)

Aizat Shafiq said...

@hellboy

is it you helliozz.blogspot.com..
i know who you are...
hahahaha

Aizat Shafiq said...

@dahlia

betul tu..
banyak sangat..
tapi bila dah berjaya...
woowww...hasilnya...
hehehe

Aizat Shafiq said...

@Ezao' Edogawa

boleh2...tkde masalah nye...=)
tak pakai wordpress pun...masih pakai blogspot sebagai hosting...
domain dari netkl..
kalau ade pape boleh tanya..
nanti aku cuba jawab...
=)

Ezao' Edogawa said...

OKAY!
firsst of all, first step aku kne buat apa? aku lngsung tak phm mende nih .

Aizat Shafiq said...

@ezao' edogawa

nak tahu step macam mana tu?...

Cik Syida said...

pening ai baca.. hehehe :)