September 4, 2010

Kisah Sebenar Penangkapan Nelayan Malaysia oleh Polis Indonesia

Pada 14 Ogos 2010, satu laporan Polis telah dibuat oleh adik salah seorang nelayan yang ditahan menyatakan bahawa beliau menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada nombor telefon +6281270228267 yang tertulis “Tolong kirim RM1,000 Untuk taikong Melayu untuk tiga orang Cina RM 2,500, jadi semua RM 3,500. Kirim lewat western union atas nama Harun No KTP 2171071708659006, Alamat: Tanjung Piayu sei Beduk, Batam. Ok?. 

Siasatan awal PDRM mendapati nombor telefon tersebut juga turut disimpan dalam telefon bimbit milik tiga pegawai penguat kuasa KKP. Pada 16 Ogos 2010, lima pegawai dari Konsulat Jenderal Republik Indonesia telah datang ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen Johor bagi membincangkan urusan pembebasan tiga pegawai penguatkuasa KKP. 

Pegawai tersebut juga dibenarkan menemui tiga penguat kuasa tersebut di lokap IPD Kota Tinggi. Pada 17 Ogos 2010, pukul 9.20 pagi, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi telah menyerahkan tiga pegawai penguat kuasa KKP kepada Jonas L. Tobing, wakil Konsulat Republik Indonesia. 

Pembebasan ini dibuat setelah beberapa siri rundingan diplomasi, siasatan kes telah selesai dijalankan dan bagi menjaga hubungan baik Malaysia dan Indonesia. 

Malaysia telah mengemukakan Nota Bantahan Diplomatik ke atas tindakan pencerobohan dan penahanan 7 nelayan Malaysia oleh bot Dolphin 015 milik KKP. 

Tindakan ini merupakan satu pencabulan ke atas integriti dan kedaulatan wilayah Malaysia. 

Sejak 2005 hingga Ogos 2010, terdapat 12 kes pencerobohan bot dan kapal Pihak Berkuasa Indonesia dalam perairan Johor sahaja. 

Nelayan tempatan yang menangkap ikan dalam perairan Malaysia kerap menjadi mangsa peras ugut dan diminta membayar sejumlah wang bagi membebaskan nelayan yang ditahan. 

Insiden seumpama ini akan berulang di masa hadapan khususnya dalam musim perayaan yang akan disambut tidak lama lagi. 

Pihak Berkuasa Malaysia komited dan akan terus meningkatkan rondaan dan penguatkuasaan dalam kawasan perairan Malaysia berdasarkan Peta Baru 1979 ke atas sebarang pencerobohan dalam perairan negara. 

Pihak nelayan hendaklah memberikan kerjasama dengan terus membuat laporan kepada Pihak Berkuasa mengenai insiden yang berlaku supaya tindakan yang cepat dan berkesan dapat diambil sewajarnya. 

Di samping itu, tindakan-tindakan yang diambil oleh pegawai penguatkuasa KKP Indonesia semasa berada di dalam bot nelayan telah menimbulkan keraguan dan mengukuhkan lagi pandangan bahawa insiden ini adalah angkara pihak dan individu daripada agensi berkenaan menggunakan kedudukan mereka demi kepentingan masing-masing. 

Keberadaan mereka di atas bot nelayan dan tindakan menanggalkan pakaian seragam serta menyorok di dalam bilik enjin jelas menunjukkan bahawa mereka telah melakukan pelbagai kesalahan dan berusaha untuk menggelak daripada dikesan oleh pihak PDRM. 

Usaha untuk membuat pertukaran tujuh nelayan dan tiga pegawai KKP oleh ketua bot Dolphin 015 dalam tempoh beberapa jam setelah kejadian dilihat sebagai inisiatif persendirian beliau untuk menutup insiden berkenaan.

11 comments:

gnesop.com said...

harap rakayat indonesia sedar

Amir Izzat said...

la...macam tue rupanya cerita..tapi pihak seberang salu kelentong..aduhai...


p/s: gambar tue betul ke? hish

sweet-ladybird said...

mcm2 kes melibatkan Indonesia nih..

Azwandy Bin Muhamad said...

Salam...

Thanks 4 info mengenai penahanan nelayan malaysia oleh polis indon...

Baru la sy tau hal yg sebenar...

Aizat Shafiq said...

@gnesop.com

harap macam tu la sop...
tak tahu la kalau diorang masih tak tahu lagi...

Aizat Shafiq said...

@amir izzat

tu la...
macam-macam2..

pasal gambar tu...
tak pasti betul atau tidak...

Aizat Shafiq said...

@sweet-ladybird

tu la pasal...
tak habis2...

Aizat Shafiq said...

@azwandy

sama2...
sekadar berkongsi info yang saya tahu...
=)

yenyenpreng said...

phew...menyirap jugak tgk gambar tu ye.benar-benar atau lakonan??

Aizat Shafiq said...

@yenyenpreng

kesahihan gambar tu tak berapa pasti...
tapi klau tengok kepada pakaian tu...
memang polis indonesia la...

ijatnuar87 said...

memang mengom la indonesia ni...xbis2 nk carik pasal dgn malaysia...