September 21, 2010

Perempuan zaman sekarang tak pandai masak ke?

Walaupun dah lebih 2 minggu. Masih lagi dalam mood raya. TV pun masih banyak lagi menyiarkan rancangan yang bertemakan hari raya. Kali ni cerita Ketupat Penyet kat TV2. 

Persoalan kat sini perempuan zaman sekarang tak pandai masak ke? Sebab dalam cerita ni, lakonan Amyza Adnan dengan Jasmin Hamid. Kedua-dua orang menantu ni tak pandai nak masak. Nak dijadikan cerita, sehari sebelum raya. Mak mertua diorang masuk hospital. Tak pasal-pasal diorang la kelam kabut nak masak untuk persiapan raya. Sedangkan sebelum ni memang diorang tak pernah masak pun.

Ni bukan kali pertama la aku tengok cerita yang mengisahkan perempuan tak pandai masak. Hari tu pun, kat TV3 cerita Ragam Menantu pun pasal perempuan tak pandai masak jugak. Banyak jugak cerita lain yang tunjuk perempuan ni tak pandai masak betul ke? Aku tak maksudkan semua perempuan la. Kalau tengok macam blogger Ajwin Ajeera, kan dia pandai masak. Jadi bukan semua yang aku maksudkan.

Aku nak tanya pendapat korang. Perempuan sekarang ni ramai yang tak pandai masak ke? Pendapat. Pendapat. =)

27 comments:

Ery Farieha said...

wahahahahaaaaaa

topik hangat

lalalalala

Aizat Shafiq said...

@Ery Farieha

ehem..ehem..
ngaku cepat...
hehehehe

Emilia Emira said...

hishhh bkn semua gitu..

Wan Gerrard said...

huhuhu malu la kot kalau perempuan tak tahu masak =P

Kalamhati said...

ada yg pandai dan ada yg tak..ramai yg muda2 skang ni tak jenguk dapur pun..jenguk sebab nak makan..hehe

Memang tabik kalu yg muda2 lg dah pandai masak..org kata skang tak penting dah pandai masak ke tak..kedai byk..tunjuk2 je then bayar..sedap pun sedap..

bleh gitu?=)

Aizat Shafiq said...

@emilia emira

betul tu..
tapi yang tak pandai masak rasenya lagi ramai dari yang pandai...
betul tak?..
=p

Aizat Shafiq said...

@wan gerrard

tu la...
tapi lelaki pun kena belajar jugak...
takkan nak harapkan perempuan je...hehehehe

Aizat Shafiq said...

@kalam hati

mcam tu ye kak?...
kalau macam saya tak suka sangat nak makan kat luar...
lagi best makan kat umah...
mak masak hehehe...
sebab tkade isteri lagi...
=p

ProfHariz said...

ramai yang tak tahu masak kot. sbb skrg nie diorg fikir mudah. ehee..


New Entry ProfHariz
berTweet-tweet di Twitter lebih bergaya dan kacak?

~~Ciklinn~~ said...

ciklinn pandaii jer masakkkkkk... hehehheheh...

proud to be me said...

huhu...tp kdg2 de org dpt mak yg xske anak die kaco time die tgh msk,cmne ank tu nak pndai msk?
~pngakuan ikhlas...sy jrg msuk dpur,tp 'agak' pandai masak...hahahaha,poyo jer..

Kalamhati said...

Bukan akak yg cakap la..org yg tak pandai masak la cakap..hehe..

bila tanya, jawapan mesti "Alah makan kat kedai je..senang.." huhu

ekceli org lelaki suka makan kat umah..btol tak?

Aizat Shafiq said...

@profhariz

aku stuju...
yang penting senang nak beli kat kedai..
=)

Aizat Shafiq said...

@ciklinn

bagus la tu...
bertuah sape dapat ciklinn...
hehehehe

Aizat Shafiq said...

@proud to be me

mungkin jugak...
tapi semua tu terletak pada diri sendiri jugak..
kalau nak tu macamana pun mesti diorang cuba jugak...
betul tak?

Aizat Shafiq said...

@kalamhati

ooo..kira pengakuan dari diorang la ni...
hehehe...
kadang-kadang makan kat kedai ni bahaye jugak..
boleh menyebabkan penyakit...
huhuhu
pasal makan kat umah tu saya stuju...hehehe

Kalamhati said...

hehe..memang..makan kt kedai tu sedap sebab dorang taruk ajinomoto banyak2..

moral op de storinya..paling bagus kalu pompuan ngan lelaki dua2 pandai masak!hehehe..

aYaz said...

erk..
kalo cam aku boleh laa setakat nk masak lauk2 biase utk mkn sndrik..
tp kalo masakan yg mcm kat restoran,kat hotel2,mmg aku x reti..

wawawaw..isu hot ni weyh...

Aizat Shafiq said...

@kalamhati

hehehe..betul tu kak...
yang penting dua-dua kena pandai...
baru adil...
nampak gayenye sy pun kena blajar lagi ni...
hehehe...

Aizat Shafiq said...

@ayaz

hehehe...
takde la sampai nak masak macam kat hotel...kat hotel pun sikit je yang masak...yang lebih dekat decoration je...betul tak?...
=p

aYaz said...

ehe,mmg decor lbh kalo mkn kat hotel2..
tp ade gak yg mcm plik je masakan diorg..
duet byk skalipun,nak mkn kt mapley or kt kedai je tiap2 hari,mau muak gak..
ape kate makan dr masakan sndri?
lagi trjamin kbersihan dan keselamatan..
di samping mengeratkan hbgn suami isteri..
(pd yg dh kawen la kan..)

^.^

Aizat Shafiq said...

@ayaz

hehehe...tu yang lebih elok...
tapi kalau yang tak kawe lagi macam mana pulak ayaz?

=)

aYaz said...

yg belum kawen ek?
tu laen cite la cik abg oi...
nak x nak,beli aje kat kedai..
kalo rajen dan sempat,masak sendrik,x susah pun...
:)

Aizat Shafiq said...

@ayaz

hehehe...
nampak gayenye yang tak kawen ni kena cepat-cepat kawen la ye..=p

aYaz said...

bukan yg tak kawen,
yg belum kawen lg -> kena kawen cpt..

ngeng3...
^.^

Aizat Shafiq said...

@ayaz

hehehe...
=p

proud to be me said...

yup,btl tu,yg pnting diri kena usaha utk blaja masak...mak kate,klu nak 'ikat' suami,slh satu caranya kenalah pandai masak,biar suami teringat-ingat air tgn si isteri...bertambah la kasih syg dlm rumahtgga...
(huhu,ckp cm org da kawin lak..)