September 4, 2010

'Sweeping Malaysia', Polis halang tindakan BENDERA


JAKARTA: Kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera), yang berdemonstrasi di sini, Jumaat turut memaparkan sepanduk dengan anti-Malaysia yang turut memaparkan watak kartun Malaysia, Upin dan Ipin.

Watak Upin dan Ipin telah menjadi idola banyak warga Indonesia sejak filem animasi buatan Malaysia ditayangkan di republik itu.

Kumpulan demonstrasi itu telahpun membawa sepanduk berbunyi "Diplomasi No, Perang Yes" serta peringatan pada pengguna jalan "Maaf perjalanan anda terganggu, ada sweeping warga Malaysia".

Gerakan usir atau sweeping rakyat Malaysia dibuat di hadapan bangunan pejabatnya, di Jalan Diponegoro No 58 Jakarta namun ia dihalang oleh pasukan Polis Indonesia.

Kira-kira 20 anggota Bendera cuba menahan beberapa kereta yang melalui jalan itu untuk memeriksa identiti pemandu dan penumpang pada pukul 4.30 petang, menjadikan lalu lintas di jalan itu sesak.

Tetapi belum sempat mereka menjalankan pemeriksaan, pasukan polis terus menghalang mereka dan membentuk barisan untuk memisahkan mereka dengan kereta.

Tindakan polis itu telah membuat penunjuk perasaan menjadi emosional dan mereka mula berdalih memberitahu polis bahawa tindakan mereka adalah untuk membela negara.

"TKI-TKI (tenaga kerja Indonesia) kita di Malaysia ditangkap, disiksa. Mengapa kita tidak boleh sweeping? Pak Polis ini Polis Indonesia atau Polis Malaysia?" teriak penunjuk perasaan di depan bekas pejabat Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) itu.

Sungguhpun mereka berjanji akan memeriksa identiti pengguna kenderaan dengan cara baik tanpa kekerasan, pasukan polis tetap tidak membenarkan mereka berbuat demikian.

Koordinator Bendera, Mustar Bonaventura berkata "sweeping" merupakan balasan ke atas sikap kerajaan Malaysia yang sampai sekarang belum meminta maaf dan tidak memberi respons dengan baik nota bantahan Indonesia, menunjukkan ia tidak mempunyai iktikad baik.

"Kalau sampai kita temukan warga Malaysia, kita akan pulangkan segera," kata Mustar dalam pidatonya.

Demonstrasi itu dilakukan selama kira-kira sejam setelah gerimis turun di sebahagian ibu kota ini.

Polis memberitahu bahawa mereka hanya mengizinkan Bendera berdemonstrasi dan menyampaikan pendapat tanpa mengganggu ketenteraman awam.

Sementara itu, dua portal berita Tempo dan Rakyat Merdeka memetik Ketua Polis Indonesia Jenderal Bambang Hendarso Danuri memberi peringatan kepada masyarakat Indonesia agar tidak terpengaruh dengan ajakan "sweeping" warga Malaysia yang berlegar di laman sosial Facebook dan Twitter.

"Bagaimana kalau mereka juga di-sweeping kerana kita merazia (membuat operasi) warga Malaysia di sini? Jangan memikirkan diri sendiri," katanya, dan menambah kata bahawa polis akan bertindak tegas terhadap sesiapa yang ikut serta melakukan "sweeping".

Tindakan undang-undang akan diambil terhadap penunjuk perasaan yang membakar bendera atau merosakkan bangunan perwakilan asing, katanya. Sekumpulan kecil pelajar turut mengadakan demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan, Jakarta Selatan pada kira-kira pukul 5 petang Jumaat.

Demonstrasi berterusan dilakukan beberapa kumpulan masyarakat bagi membantah insiden di perbatasan perairan Malaysia-Indonesia berhampiran Kepulauan Riau pada 13 Ogos lalu.


~BERNAMA


p/s : Tak habis lagi la diorang ni. Bila nak habis. Sekarang diorang nak usir orang kita keluar. Diorang salahkan kita kerana usir orang mereka dari negara kita. Tapi adakah orang mereka datang secara halal? Kalau orang kita kat sana datang secara haram jugak ke? Aku pun pelik jugak la dengan diorang ni? Rakan-rakan mereka di Malaysia pun beranggapan lain jika dibandingkan dengan pemikiran mereka di Indonesia. Fikirkan lah kesan daripada semua ni. 

4 comments:

mohd syafiq said...

sampai bila lah hal nie nk abes...dari dulu smpai sekarang~

Mz Nik said...

apela nk jadi lepas ni,apakah kesudahannya

Aizat Shafiq said...

@mohd syafiq

tu la...
tak habis2...
diorang macam ada satu dendam kat kita kan...

Aizat Shafiq said...

@mz nik

kita tunggu dan lihat je...