November 14, 2010

Cicak Pokke @ Gecko boleh buat aku jadi jutawan?

Korang mesti dah dengar pasal Pokke? Tak pun Gecko? Atau pun Cicak Tokek? Pernah dengar tak? Aku dah lame pun dengar pasal cicak ni. Tapi tak pernah pulak buat research pasal cicak ni. Mungkin sebab hari ni aku banyak masa. Jadi aku tergerak hati nak cari info pasal sejenis cicak yang dikatakan boleh bagi keuntungan kepada sesiapa yang memilikinya.


Sejauh mana kebenaran pasal kisah ni?


Aku ade bukak satu website ataupun boleh dipanggil forum la. Yang cakap diorang ni merupakan pembeli kepada cicak ni. Syarat yang diletakkan oleh pihak pembeli senang je. Macam kat bawah ni :

Kepada pemilik asal Gecko yang berminat nak jual Gecko kepada kami. sila hantar gambar Gecko bersama pembaris 12 inci berserta maklumat berikut.

  1. Nama pemilik, nombor telefon dan lokasi.
  2. Maklumat berat Gecko, panjang dan harga yang ditawarkan.
  3. Hanya pemilik asal sahaja yang boleh berurusan dengan kami, bayaran adalah secara tunai setelah disahkan tahap kesihatan dan kualiti Gecko oleh Pegawai Veterinar kami.
Wah. Kalau ikutkan info yang diberikan, memang syarikat ni nak sangat membeli cicak Gecko ataupun Cicak Tokek ni. Nak tahu berapa harga yang diorang tawarkan?

350g - 399g = RM 80k ++
400g - 449g = RM600k ++
450g - 499g = RM800k ++
500g - 549g = RM1juta ++
550g - 599g = RM1.2 juta ++
600g - 649g = RM2.0 juta ++
650g - 699g = RM2.5 juta ++
700g - 750g = RM3.0 juta ++


Kalau tengok pada harga yang diberikan memang cukup-cukup lumayan. Sape tak nak. Harge dah sampai juta-juta. Tapi memang betul ke orang cakap yang cicak ni boleh jadi ubat HIV dan AIDS? Ade tak info pasal medical research tentang ni? Sebab aku pun tak jumpa lagi. 


Macam mane boleh timbul pasal ni pun aku tak tahu. Macam mane diorang boleh buat spekulasi macam tu. Sebab harga cicak ni memang betul-betul tinggi. Sampai ade yang sanggup tawarkan macam tu. Ade kaitan dengan MLM jugak ke ni? Hahahaha.

21 comments:

ProfHariz said...

Aku xnak banyak weh.. Dapat Cicak tokek nie 500G sudah.. Pastuh Aku Sponsor Ko Buat Contest... Amacam?

Hunny Maldini said...

nampak cam geli je.
ewww.
tapi mahal giler.

Aizat Shafiq said...

@profhariz

hahahaha...
no problem...nanti ko cari la kat penang ye...mane tau kot2 jumpe sekor...
=p

Aizat Shafiq said...

@hunny maldini

kalau tengok pada rupa bentuk memang pelik sikit la...
dah name spesis cicak kan?...
tapi harga tu la yang mahal giler...
huhuhu...

Siti said...

ni kalau tak silap la ceritanya..

pada suatu hari, ade seorang lelaki sedang berjalan2 di dalam hutan. ape dia buat dalam hutan pun tak tau lah. oh lupe nak bagitau. dia penghidap aids. ok sambung balik. kemudian, tiba2 malang tidak berbau dia telah digigit oleh seekor binatang. keesokkan harinya dia pegi ke hospital dan doktor mengesahkan penyakitnya sudah tiada lagi. doktor heran dia lagilah heran. ketika itulah terbongkar tentang cicak tokek ni.

sejauh kebenarannya, tidaklah dapat diketahui. sekian saje cerita daripada saya. haha.

p/s: saya pun tak tau nak caye ke tak. tapi kawan kakak saya siap cakap dah penah jumpa ngan binatang ni. hm..

Aizat Shafiq said...

@siti

ooo...ye ke...
tak sangke ye...
dengan kisah tu...terus cicak ni jadi buruan kan?...
hehehehe

khadijah ahmad said...

citer ni mmg btul coz pak sedara saya kata ada pihak dah beli dgn harga 4 JUTA...

she dona said...

ini ke cicak gecko.. baru tau.. *ketinggalan zaman*

Aizat Shafiq said...

@khadijah ahmad

4 Juta?...
wowww!!..

Aizat Shafiq said...

@she dona

hehehe...ni la jenisnye...
tapi tak tau la yang mane satu diorang maksudkan tu...
hehehehe

Anonymous said...

salam sume...
serius adik aku ada sekor kat klntan...tgh nak besarkan..
nak tnya kat mna nak jual bnda ni?

Aizat Shafiq said...

@anonymous

kalau check kat forum2...
ade harge dengan tempat nak dijual...
cuma kena telefon pembeli je...=)

Anonymous said...

mmg btul...ayah ak baru jual pokke ni seberat 420 gram..ayah ak dapat 8juta..sbnrnye bnde ni murah jgk la kat U.S..tapi di convert ke duit malaysia..jadi la byk..

fahmi said...

boleh bagi tak website yang nak beli pokke tu??

Faiz said...

I'm BUYING Tokay gecko in weight
400gsm above Starting 4-Million,
500gsm Starting 13-Million,
Negotiable for OWNER to Demand the price.

600gsm 26-Million
700gsm 40-Million
800gsm
900gsm
1KG
IT'S FOR YOU TO DEMAND THE PRICE.

please contact me at
60146888518
Faiz_Andrian@ovi.com
We are DIRECT buyer Associate With:
Canada.
W.H.O.
Korean.
( WE ARE NOT A BROKER, GENUINE BUYER DIRECTLY )

Prefer owner to contact me.
Broker also are welcome.

( Anyone who help me find the owner or broker will get Commission for: 400gsm, 100k above, 500gsm 1Million, 600gsm and above.. 2M~10M )

pendekarsakti said...

Salam...
Tawaran utk TOKEK yg hendak dijual..
Syarat2 buyer gambar utk tokek @
Rm 40k/300g-350g owner + Rm 10k/setiap ekor introducer (broker):
1.letak tokek atas timbang (klu takde penimbang, baringkan botol mineral 1.5 liter disebelah tokek)
2.tarikh terkini & waktu.
3.ambik gambar 2 keping:
a)1 gambar sisi yg blh nampak kepala ke ekor
b)gambar depan blh nampak muke tokek dengan jelas.
Buyer akan maklumkan tarikh, lokasi & time sebaik sj gambar diterima (jika cukup syarat buyer).
Pembayaranadalah CASH ON DELIVERY (COD).
Urusan di KL sahaja.
Jika berminat harap hubungi ZALI 013-3454946 segera.
Harap maklum. TQ.

Faiz350 said...

I'm BUYING Tokay gecko in weight:
400gsm above Starting RM4-Million,
500gsm Starting RM15-Million,
600gsm RM25-Million
700gsm RM40-Million
( Amount is negotiable for owner to demand the price )
800gsm
900gsm
1KG
IT'S FOR YOU TO DEMAND THE PRICE.

Please contact me at:
+60146888518
Faiz_Andrian@ovi.com
We are DIRECT buyer Associate With:
Canada.
W.H.O.
Korean.
Holland.
( I'M NOT A BROKER, GENUINE BUYER DIRECTLY )

We DO come over to other country!

Indonesia,
Myanmar,
Thailand,
Laos,
and more!

Prefer owner to contact me.
Broker also are welcome.

(Reward to anyone who help me find the owner or broker will get Commission for: 400gsm, 100k above, 500gsm 1Million, 600gsm and above.. 2M~10M )

NOTA PENTING***
Semua bukti dan surat menyurat Dari pihak kami akan ditunjukan HANYA kepada Pemilik Gecko, atau Broker2 yang terlibat dalam memperkenalkan sesuatu deal, Hanya kepada mereka yang berkenaan. Saya TIDAK AKAN tunjuk kepada mereka yang hanya ingin melihat atas dasar ingin tahu. Segala Document adalah SULIT dan PERSENDIRIAN yang tidak boleh ditunjuk sesuka hati. Harap maklum.

Anonymous said...

salam

betul weiii...baru ni sahabat dari maran pahang dh dpt RM5juta hasil penjualan cicak ini seberat 400gsm lebih sikit.semuanya ada 4 ekor berlainan tuan.tetapi yg 3 ekor di reject kerana doktor yg datang melihat dan ingin mengesahkan pokke ini telah membuat imbasan(scan) pada cicak2 3 ekor ini.di dapati tuan cicak telah memasukkan bebrapa butir bearing untuk menjadikan cicak ini berat sedikit.memang di tolak ketiga-tiga cicak tersebut.apa yg menduka citakan adalah kenapa tuan terlampau tamak ? sedangkan cicak tersebut telah mencapai berat yg baik yakni 4.2gsm tak payah sumbat bearing pun dah dapat duit.dan di pendekkan cerita hanya cicak yg sekor lagi saja semuanya lengkap, tanpa bearing dan berat nya pun baik 4.21gsm.bila kompom terus doktor call tokey.tokey seorang chiness sampai dlm masa 3 hari perlu tunggu utk melihat kesusutan cicak ini.selesai 3 hari tokey dan doktor berpuas hati terus buka anggrement dan buka laptop dan terus transfer duit masuk akaun.pihak bank call bertanyakan betulkan encik ingin pindahkan wang sejumlah ini ? tokey kata ye benar dan mengesahkan pindahan dan duit pun di masukkan ke dalam akaun penjual.penjual di minta utk ke bank dan menyemak dan mengemaskini akaun.cicak belum di serahkan kpd tokey.alangkah terkejutnya penjual di dapati di dalam akaun telah ada jumlah wang sebanyak RM5 juta tunai.terus mcm nk pitam dan lembik lutut penjual kerana terkejut mcm demam tak kebah-kebah.barulah di bawa semula kepada tokey dan urusan pun selesai setelah semua aggrement di tandatangani.

dan RM1 juta daripada wang RM5juta tersebut penjual itu telah menghadiahkan kepada seorang asli yg menangkap cicak ini.

begitulah kisahnya.

moral of the story jgn tamak.syukurlah jika ada pokke tu.jika ada jgn di simpan.jika cukup gram yg di kehendaki.jual aje.ada 350gsm pun dah boleh duit dah tu.

sekian sekadar berkongsi

Riz said...

For direct buyers, please feel free to interact with us through facebook. We have geckos currently avalable 400g and above.

http://www.facebook.com/pages/CicakTokek/183019765071826?v=wall

Anonymous said...

scammer taraf rendah, sebab tu la melayu makin kebelakang.
sebab bodoh macam ni mentaliti.
yang kena tipu duit plak lagi lah bodoh.

Ailias Azizan said...

aku ada 6 ekor tokek... tapi tokek aku baru berat 100gram.. duk tgk bela la ni..xsabaq aku nak pengang duit berjuta2..... huhuhuuuuuuu... rezeki datang merangkat kat dinding.. Alhamdulilah.....