November 8, 2010

Patung Gajah jadi bualan kat Batu Pahat

Patung Gajah jadi isu kat Batu Pahat? Kalau tengok kat gambar bawah ni memang besar betul. Kalau hempap orang tu. Memang tak lame la. Tapi sebab ape nak buat patung gajah sebesar tu kat atas bangunan tu ye? Hmmm. 

Berita selanjutnya kat bawah ni.



BATU PAHAT: Pembinaan patung gajah bersaiz besar di sebuah bangunan di Jalan Rahmat di sini sejak beberapa bulan lalu, menimbulkan kebimbangan penduduk tempatan yang setiap hari menggunakan jalan berkenaan, menyebabkan mereka mahu pihak berkuasa tempatan (PBT) mengambil tindakan bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku.


Patung gajah setinggi kira-kira empat meter yang dibina di tingkat paling atas bangunan empat tingkat yang menempatkan pejabat serta sebuah restoran itu, dikhuatiri menyebabkan mala petaka jika ia terjatuh dan menghempap pejalan kaki serta pengguna jalan raya lain.
Ini kerana bangunan berkenaan terletak di jalan utama serta paling sibuk di daerah ini berikutan kewujudan banyak pusat kewangan utama selain jabatan kerajaan, sekali gus menimbulkan kebimbangan pengguna, jika binaan gajah berkenaan tumbang ditiup ribut yang agak kerap melanda kebelakangan ini. 


Seorang suri rumah, Maimunah Sawal, 50, berkata penduduk hairan apabila pihak berkuasa meluluskan pembinaan patung berkenaan kerana ia jelas membahayakan penduduk serta pengguna jalan raya. 



“Tidak kira sekukuh mana pun patung itu disimen di atas bangunan itu, ia tetap membahayakan pengguna jalan raya kerana daerah ini dikenali dengan tiupan angin barat daya kuat yang datang dari arah Selat Melaka dan kami amat bimbang keselamatan terancam ketika menggunakan jalan berkenaan. 



“Apa akan terjadi kepada pejalan kaki atau kenderaan yang melalui jalan berkenaan jika struktur itu tumbang dan siapa mahu bertanggungjawab. Jadi, saya berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas dan meminta pemilik patung itu menurunkannya kerana ia jelas membahayakan keselamatan awam,” katanya baru-baru ini. 
Rakannya, Rohaimi Said, 42, berkata, kehadiran patung gajah itu bukan saja membahayakan pejalan kaki dan pengguna jalan raya di kawasan itu, malah boleh menyebabkan kemalangan jalan raya. 



“Mungkin ada pemandu yang tiba-tiba memperlahankan kenderaan kerana ingin melihat patung itu dan ini boleh menyebabkan kesesakan, selain berlaku kemalangan. 



“Ia nampak remeh, tetapi pembinaan patung itu di kawasan berkenaan tidak kena pada tempatnya dan boleh menyebabkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan,” katanya. 



Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP), Salehuddin Hassan ketika dihubungi berkata, pihaknya sedia maklum mengenai pembinaan patung berkenaan dan sudah mengeluarkan notis kepada pemiliknya supaya ia diturunkan secepat mungkin. 



“MPBP tidak pernah memberi kelulusan kepada mana-mana pihak untuk membina patung atau struktur besar itu dan selepas menerima aduan orang ramai mengenainya, kami melakukan siasatan. 



“Kami dapati, ia memang membahayakan keselamatan orang ramai dan bagi mengelak kejadian tidak diingini, kami sudah mengeluarkan notis kepada pemilik patung itu supaya diturunkan segera. 



“Pemilik patung gajah itu bersetuju berbuat demikian dan kini mereka menunggu kontraktor yang dilantik untuk melakukannya” katanya. 

9 comments:

Ryoki said...

binaan yang ntah pape.. merugikan duit jer... baik buat fountain jer..

entri baru Korean Steamed Egg Recipe | Resepi Telur Kukus Style Korea

Vintage Rose said...

skg ni mcm2 bende x masuk akal org dah buat..

alien said...

baik die wat halaman
bela gajah idup
kehkehkehkeh

Aizat Shafiq said...

@ryoki

tu la...
memang rugi sangat...
tengok kedudukan pulak tinggi atas bangunan macam tu...
tak proper langsung...

Aizat Shafiq said...

@vintage rose

tu la...
macam mane diorang fikir ye?...
hurmmm...

Aizat Shafiq said...

@alien

hahaha...setuju sangat...
tapi tak pulak dia buat macam tu kan...
=p

Bit Zamri said...

chup3..itu bangunan apa ek?
kenapa mesti gajah?
adeeeh...xde binatang lain ke...wakakak~
bahaya2...

Aizat Shafiq said...

@bit zamri

bangunan mane tu tak tau la pulak...
tapi memang bangunan dekat batu pahat la...
tu la pasal...
asal tak buat tikus ke, kucing ke...tak pun burung ke...
hahahaha

B E A R said...

wah..biar betul ade bangunan mcm tuh