February 11, 2011

Berdua-duaan di alam maya boleh dikatakan khalwat?

Dalam alam maya ni boleh dikatakan khalwat? 


Bahaye jugak tu. Tapi kalau ikutkan memang ade betulnye jugak kan. Sebab sekarang ni walaupun jauh beribu batu tapi still boleh berhubung macam ade kat sebelah je kan. Ye la kan. Sekarang ni Yahoo Messenger ade, Skype ade. Macam-macam lagi la. Jadi perhubungan sekarang ni makin mudah. Walaupun seseorang tu berada beribu batu jauhnya.

Betul kan?

Kalau dulu nak berhubung kalau jauh beribu batu ni, sekadar surat menyurat je. Tu pun nak dapat replay balik ade la dalam 2,3 minggu. Tak pun dalam sebulan ke. Tapi sekarang berape step je dah dapat tengok muka orang tu. Senang. Sebab tu boleh dikatakan yang berdua-duaan dalam alam maya ni boleh dikatakan khalwat. Bahaye tu. 


Wanita dan lelaki bukan mahrim yang berbual berduaan biarpun di alam siber, melakukan perlakuan sama seperti berkhalwat kerana ia mengundang bisikan syaitan yang akhirnya akan menarik mereka melakukan perbuatan mungkar, termasuk curang pada suami atau isteri. 
Sehubungan itu, penceramah dan pakar motivasi, Datuk Mohd Zawawi Yusoh, berkata mereka yang menggunakan kemudahan Internet perlu meletakkan sempadan syariat dan sempadan hati supaya teknologi itu tidak disalah guna atau menjadi alat perantaraan untuk membuat maksiat.
 Sumber : Harian Metro

3 comments:

Khairul Hisham Hassan said...

Adalah sangat zalim untuk menyalahkan internet sekiranya terjadi keruntuhan rumahtangga. Internet ini seperti pisau. kalau pisau itu diberi kepada Maya Karin, dia akan guna untuk memotong kek yang enak untuk saya & dia makan bersama di tepi kolam renang, sambil saya cuba nasihat-nasihatkan dia memakai Bikini Muslim agar nggak menunjukkan bentuk tubuhnya yang indah itu.

TAPI kalau pisau yang sama diberi kepada Hang Jebat, pastinya tanpa menunggu walau 3 menit pun dia akan guna pisau yang sama itu untuk mengamuk membunuh para koruptor di Putrajaya.

Begitu juga dengan "alat kelakian" seseorang, sekiranya diguna untuk melakukan persetubuhan penuh nikmat dengan isteri yang halal, malah bisa jadi IBADAT pula karena membanyakkkan umat Rasulullah S.A.W tapi "alat" yang sama pula bisa jadi LAKNAT kalau diguna untuk berzina seperti kes Ariel dan Luna Maya.

Kesimpulannya, buruk atau baik sesuatu MEDIUM atau ALAT itu tergantung kpd KITA. Maka untuk mengatakan intenet bisa menghancurkan rumahtangga, kalau menurut saya nggak berapa betul. Semuanya tergantung kepada ORANG YANG MENGGUNAKAN Internet itu.

Bagi diri saya yang terpaksa "out-station" ke banyak negara karena urusan bisnis, internet adalah karunia Allah yang teramat indah sekali karena dgn internet saya bisa saja chatting hari-hari dengan isteri bagaikan pasangan "anak-muda yang sedang mabuk berpacaran" walaupun sudah 17 tahun bernikah. Dengan adanya internet juga saya bisa menatap wajah lembut & ayu isteri saya yang mendamaikan jiwa itu HARI-HARI secara "live" guna Webcam.

Nah...kalau ada rumahtangga hancur karena ada pasangan yang curang menggunakan in

Aizat Shafiq said...

@khairul hisham hassan

thanks di atas pandangan tu ye...=)

samsularifin said...

internet sebenarnya ok je..sebab kita leh gak carik ilmu guna internet ni tapi bergantung la pada diri sendiri tu jugak