April 22, 2011

Nasi Lemak tak patut dipersalahkan !

Selamat hari Jumaat semua... Lamenye aku tak update blog. Mungkin disebabkan masa kot. Jadi tak sempat nak luangkan masa untuk update blog. Tapi aku akan cuba untuk update blog. Walaupun tak sehebat zaman kegemilangan dulu. Hehehehe.

Nasi lemak yang patut dipersalahkan?

Hahahaha. Tibe- tibe je kan. Sebab sekarang ni kecoh la pasal nasi lemak boleh menyebabkan kegemukan di kalangan kanak-kanak. Betul ke? Bagi aku. Aku tak berpendapat macam tu. Sebabnye. Aku rasa banyak lagi faktor-faktor lain yang boleh menyebabkan kanak-kanak ni jadi gemuk. Sebab sekarang ni ramai yang tak mengamalkan cara hidup sihat. Betul tak?

Contohnya,

1. Kanak-kanak sekarang ni dah kurang keluar bermain. Sebab kat rumah dah ada xbox,ps3 tak pun nintendo wii.

2. Kurang pemantauan ibu bapa. Maklum la. Sekarang ni ibu bapa pun ramai yan sibuk dengan kerja, jadi kurang memantau anak-anak. Tambahan pulak zaman sekarang ni banyak pulak kedai runcit merata-rata. Senang je nak beli aiskrim ke, makanan ringan yang lain. Betul tak?

Tu dua contoh pandangan aku. Sebab aku rasa nasi lemak tak patut dipersalahkan dalam hal ni. Selagi kita mengamalkan gaya hidup sihat, dengan senaman, makan yang ikut nutrition yang betul. Rasenye tak menjadi masalah. Bila merujuk pada kanak-kanak pulak. Pemantauan daripada ibu bapa ataupun orang dewasa sangat penting. Korang setuju tak?

12 comments:

missbby said...

opss, sangat setuju..yea, saya juga mempunyai anak yang sorang rasanya obesiti kot, dan sorang lagi kurang berat..tapi saya pun takmo salahkan nasi lemak dll..takder kaitan pun dengan nasi lemak..saya yang kurus ni pun suka nasi lemak..ibu bapa yang kena pantau pemakanan anak-anak..

Dawa said...

setuju. yg patut dipersalahkan minuman bikarbonat tu

azila said...

setuju..tp bila kita tau gaya hidup jenis malas bersenam spt penulis komen ni..mmg cukup rasa bersalahla kalo mkn nasi lemak.hehehh

Aizat Shafiq said...

@missbby

Betul tu kak...saye pun same jugak....
Rasenye kalau makan banyak tapi mengamalkan senaman dan cara hidup yang sihat..rasenye tak jadi masalah kot...
Pemantauan pun penting jugak.....sebab kalau kanak-kanak ni takut tak terkawal pulak kan...;)

Aizat Shafiq said...

@dawa

Yang tu setuju..sebab minum bikarbonat tu ade 9 sudu gula kan?...lagi bahayeeee....

Aizat Shafiq said...

@azila

Hehehehe...kena amalkan bersenam...at least 30minit...
3 kali seminggu....;)

amie said...

aaaa.mybe nak setuju kot.lg lg part kanakkanak kurang keluar bermain.. :)

cover girl said...

there u go. im with u in this stand. btw, the govt finally came with a better idea of pelan makanan sekolah..

phew...

now we can save the future of nasik lemak for next generation kids

lol

Aizat Shafiq said...

@amie

Kan?..kan?..
Kanak -kanak zaman sekarang duk dalam rumah jeeeee...

Aizat Shafiq said...

@cover girl

Harap-harap macam tu la...
Jangan la pulak disalahkan nasi lemak tu kan?....

;)

s h e e said...

sha ske nasi lemak, eskrem baskin robin...hehe...

aizat...nk baskin robin!!!

(~___^)

s h e e said...

komen td xde kaitan...ni komen btol2...sy setuju dgn en aizat kte...nasi lemak tu boleh je makan...x pttla letakkan kesalahan kt nasi lemak kalau sndr x reti nk amalkan gaya hidup sihat...yosh...