July 17, 2012

Penggunaan ' Handphone ' di sekolah pada tahun 2013


Sekarang dah dibenarkan pula pelajar-pelajar bawa handphone ke sekolah. Kalau dulu, bila bawa handphone ke sekolah cikgu mesti rampas. Lepas tu, nak minta balik handphone tu ibu bapa kena datang jumpa cikgu. Baru la boleh ambik. Tapi bermula tahun hadapan, handphone dibenarkan bawa ke sekolah pula. 

Senang je kan peraturan diubah. Walaupun dah sekian lama kita tahu yang handphone tak boleh bawa ke sekolah. Bagi aku aku tak setuju, sebabnya ini mungkin mengganggu konsentrasi pembelajaran di sekolah. Macam yang kita tahu, bila ada handphone ni senang la nak bersms. Sedangkan tengah bawak motor pun boleh sms. Inikan pula kat dalam kelas.

Bukan tak ada kebaikan, ada juga kebaikan yang mana memudahkan lagi perhubungan dengan keluarga. Kalau ada kecemasan senang dihubungi. Tapi bukan semua yang mampu nak pakai handphone. Walaupun pada hakikatnya kita tengok boleh dikatakan 90 % daripada pelajar sekolah dah ada handphone. 10 %  bukanlah dikalangan keluarga yang mampu.

Mungkin jugak dengan penggunaan handphone ni pelajar lagi senang terjebak dengan gejala-gejala yang tak sihat. Contohnya kecurian. Faham-faham je la. Budak-budak zaman sekarang ni bukannya nak pakai Nokia 3310. Paling kurang pun smart phone. Tak mustahil gejala kecurian kat sekolah mungkin meningkat. Betul tak?

Tu antara pendapat aku. Untuk korang macam mana pulak ?

2 comments:

mursyid diey said...

hahaa...wahh..senang lah keje cikgu nanti kan..best..best..best... :-))
Entri Terkini [Wordless Wednesday] Cerita Ayah Terlampau

Aizat Shafiq said...

@mursyid diey

Maybe untuk certain2 parts... Tapi rasanya banyak keburukan jugak...terutama untuk pelajar2... Huhuhu