January 24, 2015

Rupanya mahal harga untuk masa | Masa itu Emas

Masa.


Bila cakap pasal masa, hari ni baru aku perasan. Yang apa-apa pun kat dunia bersandarkan pada masa. Bisnes pun disandarkan pada masa. Sebab apa, pagi tadi bila aku nak ambik statement bank dekat area Maybank KLCC. Lepas tu aku kena print sendiri. Bawa kat situ dan cop. Kat situ dah buang masa, sebab aku memang tak ada printer pun time tu. Jadinya, aku cari la CC paling dekat. Kebetulan sebelah Pos Malaysia tu ada CC.

Masuk dalam tu je, mak aih terkejut dengan charges untuk internet kat situ. RM8. Well, sebab KLCC? Mahal. Aku nak print tak sampai pun 2 minit. RM 8 tu untuk seorang tau. Kalau nak duduk dua orang kat satu PC kena bayar RM 12. Memang sangat mahal.

Tapi disebabkan aku dah ada kat situ dan aku perlukan statement bank tu urgent. Jadi terpaksa la. Cashier tu pun cakap yang kalau nak guna 10minit, RM 5 je. What? RM 5 untuk 10minit. Sangat mahal tu. Tapi itulah nilai masa yang dikenakan.

Menurut www.akosiallan.com 5 sebab mengapa masa itu berharga,

  1. Masa takkan kembali. 
  2. Kita cuma mempunyai 24 jam sehari.
  3. Kita boleh jual masa untuk duit.
  4. Kita boleh gunakan masa orang lain untuk kita.
  5. Kita boleh gunakan masa kita lebih dari orang lain.
Rupanya masa tu sangat berharga. Kalau kita tak dapat nak hargai masa, kita akan betul-betul kerugian. Oleh hargai lah masa yang ada, jangan biarkan ia berlalu pergi begitu sahaja.



1 comment:

Saljiah Zafirah said...

perkongsian menarik..
btw, mahalnye nak padahal nk print jew..huhu